Bio

Proszę przewiń na dół
>> CV
>> bibliografia

___________________________________________________________________________________

Joanna Rajkowska, artystka wizualna, urodzona w 1968 roku, w Bydgoszczy, mieszka i pracuje w Warszawie i Londynie.

Rajkowska studiowała malarstwo ścienne na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, którą ukończyła dylomem magistra w 1993 roku. Rok wcześniej otrzymała dyplom magistra z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka rozszerzyła swoją edukację studiując na nowojorskim uniwersytecie SUNY w ramach programu Studio Semester Programme w 1994 i 1995 roku.
Rajkowska jest artystką wszechstronną, jednak jej najbardziej znane prace to projekty publiczne. Aby je zbudować, artystka wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały. Są to zarówno miejsca, jak i pasaże, instalacje, i sytuacje efemeryczne. Używa przy tym elementów tak różnorodnych jak rośliny, budynki, obiekty znalezione, wodę czy dym.

Od-swajanie, od-człowieczanie i budowanie relacji to metody, które Rajkowska stosuje najczęściej. Jej celem jest ograniczenie działalności człowieka, pomnożenie podmiotów sprawczych oraz ludzkich i nie-ludzkich relacji. Wynikiem jej pracy są zarówno osie urbanistyczne i projekty architektoniczne, geologiczne fantazje, odkrywki archeologiczne, a także rzeźby podwodne. W ramach projektów publicznych, jak i poza nimi, Rajkowska produkuje filmy, fotografie i modele.

Większość jej projektów powstaje, żyje i starzeje się w przestrzeni publicznej, dlatego ich materia to nie tylko materia wszelkich bytów, organicznych i nieorganicznych, wchodzących w ich skład, ale również ich skomplikowane relacje. Artystka traktuje swoje projekty jak organizmy, skupiając się na życiu materii w jej molekularnym czy też komórkowym wymiarze, na cyklach życiowych, wzroście i starzeniu się. W przekonaniu, że ludzie, jako gatunek, nie byli w stanie utworzyć żywotnej, zrównoważonej kultury, artystka często zestawia ze sobą (ludzkie) konteksty historyczne i socjopolityczne z życiem innych gatunków. Jej praca wizualizuje i kwestionuje dychotomię rodziału natury i kultury, co nierzadko łączy się z mocno wyczuwalną nutą rozczarowania.

Jako kobieta i matka, w swej pracy często wykorzystuje swoje ciało, biologiczną maszynę i zarazem narzędzie poznawcze, które pozwala jej wyczuwać i rozumieć warunki pracy: energie miejsc, skał, budynków czy roślin. Choroba, słabość i niewydolność żyjącego ciała jest bardzo często tłem jej pracy, które Rajkowska traktuje jako płodny grunt potencjalności raczej niż niemożność. Wprowadzenie tego co słabe, kobiece i rozpoznające granice (w przeciwieństwie do nieograniczonej potencji i ekspansji) do przestrzeni publicznej oraz przekraczanie granic publicznego i prywatnego są najbardziej kontrowersyjną stroną działalności artystki.

Jej projekty publiczne obejmują współpracę z takimi instytucjami jak CSW Zamek Ujazdowski (2007, Dotleniacz, Polska), Galeria Trafo (208, Linie lotnicze, Węgry), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2009, Wąwóz, Polska), The Showroom (2010, Rydwan, UK), British Council (2010, Benjamin w Konyi, Turcja), VII Berlińskie Biennale (2012, Urodzona w Berlinie, Niemcy), Royal Society of Arts, Citizen Power Peterborough programme’s Arts and Social Change, Arts Council England (2012, Dziecko Peterborough, UK), Frieze Projects 2012 (2012, Wymuszając cud, UK) i Institute for Contemporary Ideas and Art (2014, Dywan, Szwecja).

Jej najbardziej znanym projektem pozostają Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, 2002, projekt, który stał się jednym z symboli Warszawy.

Artystka otrzymała cenioną w Polsce nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” – Paszport Polityki – w 2007 roku za „niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka” oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości.

___________________________________________________________________________________

CV

Joanna Rajkowska

Urodzona w 1968 roku w Bydgoszczy.
Mieszka i pracuje w Londynie i w Nowogrodzie.
Członkini Zespołu Redakcyjnego Krytyki Politycznej oraz OFSW (Ogólnopolskiego Forum Sztuki Współczesnej)
Reprezentowana przez galerię l’étrangère w Londynie.

www.letrangere.net
44a Charlotte Road
London EC2A 3PD
United Kingdom
+44 (0)207 729 9707
mail@letrangere.net

www.zak-branicka.com
Lindenstraße 35
D-10969 Berlin
Germany
+49 30 / 611 07375
mail@zak-branicka.com

WYKSZTAŁCENIE

Studia na wydziale malarstwa w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków, 1988 – 1993
Studia na wydziale historii sztuki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1987 – 1992
Studio Semester Program, State University of N.Y., Nowy Jork, 1994 – 1995

PROJEKTY PUBLICZNE

2019  Smok, Brno Art Open, Brno, Czechy
2018  Przesilenie, we współpracy z Alicją Wysocką i zespołem Mutant Goat, Nowogród
……… Ja do waszego nieba nie wejdę, stała instalacja przy Galerii Labirynt Gallery, Lublin
……… Kamienie i inne demony, Ramallah (w ramach Qalandiya International), Ramallah,
           Palestine
2017  Ja do waszego nieba nie wejdę, Open City Festival, Lublin
……… Horyzont zdarzeń, Konteksty, VII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej, Sokołowsko
2016  Wymuszając cud, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa
……… Wszystko wkrótce się zmieni. Edycja Innsbruck, donacja projektu dla instytucji ‚bilding’, Innsbruck, Austria
……… Trafostacja, w ramach programu sztuk wizualnych ESK Wrocław 2016, Wrocław
……… Pozdrowienia z Kielc, w ramach projektu Nomada, Kielce
……… Czasowskaz Helsinki, w ramach Helsinki Design Week, Helsinki, Finlandia
……… Awangarda dla owadów, Parkowanie, Gdańsk
2015  Morze Cechsztyńskie, The Baltic House Lab 2015, Gdańsk
……… The Peterborough Child, instalacja projektu w kolekcji Wysing Arts Centre, UK
2014  Pasaż Róży, Festiwal Czterech Kultur, Łódź, Poland
……… Dywan, Institute for Contemporary Ideas and Art, Gothenburg, Szwecja
……… Bezdźwięk, Festiwal Open’er, Gdynia
……… Wkrótce wszystko się zmieni, PEA, Birmingham, UK
……… Wkrótce wszystko się zmieni. Edycja Sokołowsko, Sokołowsko, Polska
……… Wkrótce wszystko się zmieni. Edycja Innsbruck, Innsbruck, Austria
2013  Wszystkowidzące Oko, Open Art Projects, Brasilia, Brazylia
……… !Kino!, Critical Mass, St Petersburg, Rosja
2012 Wymuszając cud, Frieze Projects 2012, Londyn, UK
……… Dziecko Peterborough, (projekt niezrealizowany), Made in Peterborough commission
           programme, Citizen Power Peterborough’s Arts and Social Change, Royal Society
           of Arts, London, Peterborough, UK
……… Termometry i szklanki, Relokacje Bydgoszcz, Bydgoszcz
……… Bund!, w ramach Whose History?, Billboard International and MOCAK, Muzeum Sztuki
           Współczesnej w Krakowie, Oświęcim, Poland
……… Światło Loży, Copenhagen Art Festival, Kopenhaga, Dania
……… Miastobagno (projekt niezrealizowany), Polish Institute Berlin, Berlin, Niemcy
……… Final Fantasies, 7th Berlin Biennale, Berlin, Niemcy
……… Born in Berlin, 7th Berlin Biennale, Berlin, Niemcy
2011  Dwa dni do Europy, (projekt niezrealizowany), Biennale Kurytyba, Brazylia
2010  Rydwan, The Showroom, Londyn, UK
……… Benjamin w Konyi, British Council, Konya, Turcja
……… Marsz Tyłem, akcja w przestrzeni miejskiej wokół Minaretu, koncepcja: Hanna Gill-Piątek,
          Festiwal Malta, Poznań, Polska
2009 – 2010 – 2011 Minaret, Poznań (projekt niezrealizowany)
2009 Wodnik, ujście rzeki Wilgi do Wisły, Kraków, w ramach festiwalu Art Boom, Kraków
……… Nietoperz (projekt niezrealizowany), Bern, Szwajcaria
……… Wirnik, Wisła w Warszawie (w ramach projektu Zniknij nad Wisłą)
2008  Jenin Refugee Camp Central Station (projekt niezrealizowany), Jenin, West Bank,
          Terytoria Palestyńskie
……… Spluwaczka, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Plac Konstytucji, Warszawa
……… Obóz dla uchodźców w Uhyst, Uhyst, Niemcy
……… Linie lotnicze, Galeria Trafo, Budapeszt, Węgry
……… Camping Jenin, Freedom Theatre, Jenin, Palestyna
2007  Dotleniacz, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Plac Grzybowski, Warszawa
……… Spacer, Krytyka Polityczna, Warszawa
……… Centrum Świata, projekt dla wsi Orońsko oraz Centrum Rzeźby Polskiej (projekt
          niezrealizowany), Orońsko
2006  Wulkan Umea, (projekt niezrealizowany), Galeria Verkligheten, Umea, Szwecja
2004  Tylko Miłość, Szpital Wolski, Warszawa
2003 – 2005 Artysta do wynajęcia, Berlin, Łódź, Sheffield
2002  Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, Warszawa
2001  Dziennik Snów, Galeria XX1, Warszawa

 

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2018  Samobójczynie, Trafostacja Sztuki, Szczecin
……… Architektura po zachodzie słońca, Galeria Skala, Poznań
2017  Painkillers, Rampa, Stambuł, Turcja
………Trafostacja, Recepcja, Wrocław
2016  Emre Hüner / Joanna Rajkowska, Salt ULUS, Ankara, Turcja
2015  Painkillers, l’étrangère, Londyn, UK
2014  Światło Loży, Galeria Charim, Wiedeń, Austria
……… Złoto, Srebro, Mosiądz, Galeria Żak | Branicka, Berlin, Niemcy
2012 Urodzona w Berlinie. List do Róży, Galeria Żak-Branicka, Berlin, Niemcy
……… Miastobagno, Instytut Kultury Polskiej w Berlinie, Berlin, Niemcy
2011  To jest historia minaretu, który nie powstał, Stara Rzeźnia, w ramach festiwalu Malta, Poznań
……… (Die Aufgabe des Übersetzers), Zadanie tłumacza, Galeria Żak-Branicka, Berlin, Niemcy
……… Psy z Üsküdar, galeria ZPAF i Ska, Kraków
2009 Peryskop, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
……… Pomiędzy palmą a nietoperzem, PROGR, Bern, Szwajcaria
……… Pocztówki ze Szwajcarii, Galeria ZPAF i S-ka, Kraków
……… Basia, OKSiR, Świecie
2008 Camping, galeria Kronika, Bytom
……… Rewolucja 1905, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Łódź
……… Siłą rzeczy, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
……… Camping Jenin, warsztaty, Freedom Theatre, Jenin, Palestyna
……… Linie lotnicze, Galeria Trafo, Budapeszt, Węgry
2007  Dotleń się, Galeria Nizio, Warszawa
2006  Wulkan Umea, Galeria Verkligheten, Umea, Szwecja
……… Zostaw to, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
2005  Dwadzieścia dwa zlecenia, Galeria Program, Warszawa
2004  Tylko Miłość, (projekt publiczny), Warszawa
2003  Formalna obietnica. Artysta do wynajęcia, Müllerdechiara Gallery, Berlin
2002  Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, [projekt publiczny], Warszawa
……… Rosa Stern i skutki uboczne, Galeria Nowy Wiek, Zielona Góra
2001  Dziennik Snów, Galeria XX1, Warszawa
2000  Satysfakcja gwarantowana, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
……… Satysfakcja gwarantowana, AMS – Galeria Zewnętrzna
1999  Rzeczy, które robię wieczorem w Alejach Jerozolimskich, Galeria Manhattan, Łódź
……… W sobotę jem ciastka i onanizuję się, Galeria Otwarta, Kraków
1998  Menu of Desires, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
……… Galeria Starmach, Kraków
……… Miłość Człowieka Zwanego Psem, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa
1997  Lobster Lovers, Hallwalls Contemporary Art Center, Buffalo, USA
1996  Tercet na Skórę, Głos i Szaleńca, Teatr Bückleina, Kraków
……… Przypadłości. Nauka o chorobach wewnętrznych, Galeria Prowincjonalna, Słubice
……… Wieża ciśnień, ból głowy, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1995  No Sign of Dying Soon, SUNY, NYC, USA
……… Podrażnienie, Galeria Zderzak, Kraków

WYSTAWY ZBIOROWE

2018  Painkillers (2014-2017), instalacja stała, Muzeum Susch, Susch, Szwajcaria
……… ART NIGHT, Londyn, UK
……… Altered States. Substances in Contemporary Art, Kunstpalais Erlangen, Niemcy
……… Konserwacja międzygatunkowa,
Photofestival, Łódź
……… Białe kłamstwo, Galeria Kronika, Bytom
……… The Lasting Effect, Ramallah Municipality w ramach Qalandiya International, Palestyna
……… BIENNALE WARSZAWA, Warszawa
……… FUTURE STATION: HOW TO TALK TO FASCISTS (część projektu Illusion of Return), Liverpool
           Biennale 2018 Partner Event, Liverpool, UK
2017  Illusion of Return, Arts Territory, Pawilon Diaspory, Wenecja, Włochy
……… Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu, Galeria Arsenał, Białystok
……… Białe kłamstwo, Kronika Gallery, Bytom, Poland
……… Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski,          Warszawa
……… Stitching and unstitching – Markiewicz / Rajkowska, Mathare Art Gallery, Nairobi, Kenia
……… THE FACE. A SEARCH FOR CLUESThe Deutsches Hygiene-Museum, Drezno, Niemcy
……… Mur. Sztuka w obliczu granic, Trafostacja Sztuki, Szczecin
……… Art and Life. From the Hopeful Affinity between Art and Medicine to the National Socialist
           Crimes, Zentrum  für verfolgte Künste in Solingen, Germany
……… Syrena herbem twym zwodnicza, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa
……… Jego białe pióra, oświecone słońcem, błyszczały jak samo słońce, Galeria Henryk, Kraków
2016  Hybridizing Earth, Discussing Multitude, Busan Biennale 2016, Korea Południowa
……… Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
……… The Hybrid Show, galeria Bunker, Czerniowce, Ukraina
……… Medycyna w sztuce, MOCAK, Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
……… DE-MO-KRA-CJA, Galeria Labirynt, Lublin
……… Ojciec szklarz, matka szyba, Galeria Henryk, Kraków
……… Świadomy sen, Galeria Biała, Lublin
……… Land. Origin: thereafter, Art Konsult Gallery, New Delhi, Indie
2015  They will remember us in the future, Academy Gallery, in the frame of Sofia Queer Forum 2015,
           National Academy of Art, Sofia, Bułgaria
……… Hommage to Kantor, Kyoto City University of Arts Art Gallery@KCUA, Kyoto Art Center,
           Kyoto, Japonia
……… A Beautiful Darkness, Central St. Martins, Londyn, UK
……… Land. Natural, Gendered, Nandan Gallery, Kala Bhawan, Santiniketan, Indie
……… I am burning Paris (Je brûle Paris), Cité internationale des Arts, Paris, Francja
……… Motherhood, Lviv Art Palace, Lviv, Ukraine
……… ARTINTERNATIONAL, Videos on Stage, Istanbul, Turcja
……… Wojna i pokój, Galeria Labirynt, Lublin
……… Vot Ken You Mach, Muzeum Współczesne, Wrocław
……… Private Nationalism, Open Gallery, Bratysława, Słowacja
……… The Wall. Art Face To Face With Borders, Careof DOCVA w Mediolanie, Włochy
……… My Poland. On Recalling and Forgetting, Tartu Art Museum, Estonia
2014  As You Can See: Polish Art Today, Museum of Modern Art, Warsaw, Poland
……… Regenerate Art, Kunstverein München, Munich, Germany
……… Your City Is A Battleground, Museum of Modern Art, Warsaw, Poland
……… RO/ZŁĄCZENIA, Galeria Kuad oraz przestrzeń Kuadrum, Stambuł, Turcja
……… How to Disappear Completely, Tiroler Künstlerschaft – Kunstpavillon, Innsbruck, Austria
……… 12. Przegląd Sztuki SURVIVAL, dawny budynek Instytutu Farmacji Akademii Medycznej, Wrocław
2013  A Tourist In Other People’s Reality, Vestry House Museum, London, UK
……… 3rd International Festival of Ephemeral Art, Sokolowsko, Poland
……… W sercu kraju, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
……… L’hallali, La Station, Nicea, Francja
2012  7th Berlin Biennale, Akademie der Künste, Berlin, Niemcy
……… Dependency Culture as a State of Mind, InteriorDAsein, Berlin, Niemcy
……… Middle East Europe, Labor Gallery, Budapeszt, Węgry
……… Middle East Europe, Bethlehem Peace Centre, Betlejem, Okupowane Terytoria Palestyńskie
……… Middle East Europe, Dox Museum Prague, Praga, Czechy
……… Obecność obowiązkowa?…czyli kilka trudnych historii o uczestnictwie, Łódź Design
           Festival 2012, Łódź
2011 6th Curitiba Biennial, Muzeum Oscara Niemeyera, Kurytyba, Brazylia
……… Architektura działania, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
……… Scenarios about Europe, Galeria GfZK, Lipsk, Niemcy
……… Dla dzieci i dorosłych, Galeria BWA, Wrocław
……… Podróż na wschód, Arsenał, Białystok
……… Festiwal „inSPIRACJE”, Szczecin
……… Praskie Quadriennale, 11th International Competitive Exhibition of Scenography
          and Theatre Architecture, Praga, Czechy
……… Trembling Bodies / Körper in Aufruhr, Daadgalerie, Berlin, Niemcy
……… 5+5, Tvrdava Gallery, Slavonski Brod, Chorwacja
……… Taktiken des Wildern, Salzburger Kunstverein, Austria
2010 Performing Memory, Astana Municipal Modern Art Museum, Astana, Kazachstan
……… You Can’t Get There From Here, The Camera Club of New York, Stany Zjednoczone
……… Wrogościnność. Podejmowanie obcych, Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi, Łódź
……… Estrangement, The Showroom, Londyn, Wielka Brytania
……… Rzeczy budzą uczucia. Wybrane narracje z kolekcji CSW Zamek Ujazdowski, CSW Zamek
           Ujazdowski, Warszawa
……… mute signs, Contemporary Approaches to (In)tolerance, Magyar Képzőművészeti Egyetem,
           Budapeszt, Węgry
………Wczesne lata, KunstWerke Institute for Contemporary Art w Berlinie (Wystawa prezentowana
           przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), Berlin, Niemcy
……… Let’s Talk About Nationalism! Between Ideology and Identity, Kumu Museum, Tallin, Estoni
2009 1989, End of History or Beginning of the Future?, Austrian Cultural Forum, Nowy Jork, USA
……… Warszawa w budowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa
……… ANNENVIERTEL! Sztuka miejskich interwencji, Gallery, Graz, Austria
……… Zniknij nad Wisłą, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
……… Sekcja Sztuki Nowoczesnej: Alfabet Polski1, BWA, Galeria Miejska w Tarnowie, Tarnów
……… Obcokrajowcy w swojej ojczyźnie, Pokaz polskiej współczesnej sztuki video, Art Museum
           of Estonia, Tallinn, Estonia
……… Złoto i srebro
, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Plac Konstytucji, Warszawa
……… Na okrągło: 1989-2009, Hala Stulecia, Wrocław
……… Najprawdziwsze historie miłosne. Alegorie miłości we współczesnej sztuce polskiej, Muzeum
           Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz
……… Miejsce w sercu, Emil Filla Gallery, Usti nad Labem, Czechy
……… Terytoria, Lokal-int, Biel, Szwajcaria
……… Where to go? Notes onTransformation after 1989, association for contemporary art, Graz, Austria
……… Energy Class: B, Ormeau Baths Gallery, Belfast, Wielka Brytania
……… Windows upon Oceans – 8. Baltic Biennial of Contemporary Art, Muzeum Narodowe, Szczecin
2008 Wybrańcy, The Israeli Center for Digital Art, Holon, Izrael; Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
……… Punkty Odniesienia, Kolekcja Fundacji Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego
           w Warszawie, Muzeum Narodowe, Warszawa
……… Miejsce w sercu, Galeria Arsenał, Białystok
……… Sensualia, Kraków, Galeria Starmach
……… Inne miasto, inne życie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
……… Monstra, Motorenhalle, Drezno, Niemcy
……… Bifurkacje, Galeria Appendix2, Warszawa
……… Souvenirs: stłumiona pamięć historyczna i osobista w polskiej i izraelskiej kulturze,
           Uniwersytet Ben Guriona, Beer Szewa, Izrael
……… Odczarowanie, Galeria BWA, Wrocław
……… Rzeczpospolita kultur, przegląd fimów dokumentalnych, Warszawa
2007 Open House, Fundacja IASPIS, Sztokholm, Szwecja
……… 11. praskie guadrienalle 2007, Praga, Czechy
……… Pamięć tej chwili z odległości lat, które miną, była Fabryka Schindlera, Kraków
2006 Paris Is Burning, Galeria Laurin, Zurych, Szwajcaria
……… Architektura intymna/architektura porzucona, Galeria Kronika, Bytom
……… Ulica Próżna 2006, Fundacja Shalom, Warszawa
……… W Polsce czyli gdzie?, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
……… Pasaże poludniowo-wschodnie, PAC, Ferrara, Włochy
……… Zostaw to, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
2005 Spectator T, Art Sheffield 05, Sheffield Contemporary Art Forum, UK
……… Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Zachęta
           Narodowa Galeria Sztuki
……… Jakoś to będzie. Wybory A.D. 2005, Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa
……… Site-ations 2005, Cardiff, UK
……… Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
……… Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
……… Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
……… Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
……… Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
……… Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
2004 Śniadanie kontynentalne, KCB, Belgrad, Serbia
……… Łódź Biennale, Łódź
……… Busan Biennale, Busan, Korea
……… Wspomnienia z czasów niedojrzałości, Passage de Retz, Paryż, Francja
……… Biały Mazur, Bunkier Sztuki, Kraków
2003 Operacja myszy, Bunkier Sztuki, Kraków
……… Logo! No Logo?, Hogeschool West-Vlaanderen, Brugia, Belgia
……… Biały Mazur, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Niemcy
2002 Open House, Casino Luxembourg, Luxemburg
……… Rzeczywiście. Młodzi artyści są realistami, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa
……… Global Priority, Jamaica Arts Center, Nowy Jork, USA
……… Pejzaż semiotyczny, Galeria Charim, Wiedeń, Austria
……… Ostensiv-Moscow, Centralny Dom Artystów, Moskwa, Rosja
……… Oder-Sprung, Kunsthalle Essen, Niemcy
……… Polska, Teatr Akademia, Warszawa
2001  Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Królikarnia, Warszawa
……… Ostatnia kobieta, Galeria Inner Spaces, Poznań
……… Ostensiv, Kunstraum B/2, Lipsk, Niemcy
……… Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela
……… Słubice – Kraków, Galeria Prowincjonalna, Słubice
2000  Scena 2000, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
……… Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Kunsthalle Baden-Baden, Niemcy
……… Postindustrialny smutek, Kunstverein Wiesbaden, Niemcy
1999  Blue Fire, 3rd Biennial Praque, Praga, Czechy
1998  Fragment Kolekcji 3, Zachęta, Warszawa
1997  Re-Bates, The L.C.Bates Museum, Hinckley, Maine, USA
1996  Art in Poland, New Directions, UB Art Gallery, Buffalo, USA
……… Sensitive, Galeria Arsenał, Białystok
……… Solvay, Blok A/D, L’Atelier, Kraków
1995  Unter Einem Dach, Podewil, Berlin
1994  Let Me Wash Your Hands, Sauce Place, New York

NAGRODY I STYPENDIA

  • 2010 Nagroda Wielka Fundacji Kultury, Warszawa
  • 2009 Stypendium Fundacji Pro Helvetia, pobyt rezydencyjny, PROGR, Berno, Szwajcaria
  • 2007 Nagroda Paszport Polityki w kategorii ‚sztuki wizualne’ przyznany przez tygodnik Polityka
  • 2007 Stypendium Funduszu Wyszehradzkiego, Budapeszt, Węgry
  • 2006 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Stypendium Fundacji IASPIS, Umea, Sweden
  • 2001 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • 1998 The Civitella Ranieri Fellowship
  • 1997 The Skowhegan School of Painting and Sculpture Fellowship
  • 1996 The ArtsLink Partnership, Buffalo, NY
  • Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa, Kraków
  • 1992 Kunsthaus Horn, Austria

___________________________________________________________________________________

Bibliografia

2018

  • dérive, Zeitchrift für Stadtforschung, Juli – Sept 2018, Nº 72, WARSAW Devastation, Modernization, (Re-)privatization, okładka i insert, str. 33-36 Wiedeń, 2018
  • Site-specific Works, Muzeum Susch (przewodnik wystawy)
  • altered states, Substances in Contempoary Art, Kunstpalais, Stadt Erlangen, Hatje Cantz, 2018 (katalog wystawy)
  • Rzeźba dzisiaj. Sztuka w przestrzeni publicznej, Orońsko 2018
  • Mocak FORUM, nr1/2018 [14], Wydawnictwo MOCAK, str. 19-31

2017

  • Hipotezy awangardowe /// Teksty i obrazy zebrane pod redakcją Anety Szyłak, NOMUS, Gdańsk, 2017
  • Jak oni pracują. Rozmowy o pracy, pasji i codziennych sprawach polskich twórców, Agata Napiórska, Wydawnictwo WAB, Warszawa, 2017
  • Pomniki w epoce antropocenu, pod redakcją Małgorzaty Praczyk, Animals in War, str. 69-77, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017
  • Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Monika Bobako, Universitas, Kraków, 2017
  • Prototypowanie przestrzeni i relacji. Artloop Festival. Publikacja podsumowująca sześć edycji festiwalu ARTLOOP (2011-2016), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot, 2017
  • białe kłamstwo, CSW Kronika, Bytom, 2017 (katalog wystawy)
  • Ucieczka z kina Wolność, Fundacja Lokal Sztuki / Lokal_30, Warszawa, 2017

2016

  • Engaged Urbanism. Cities & Methodologies, Edited by Ben Campkin & Ger Duijzings, I.B.Tauris, London, 2016
  • Wrocław – Wejście od podwórza. Podsumowanie, Biuro Festiwalowe IMPART 2016, Wrocław, 2016
  • Kukbuk, Nr 20, Czego nauczyło mnie jedzenie, str.137, Warszawa, 2016
  • Dialog 12 (721), Rowy Mariańskie, Ofiarowanie wykluczonego (2), Tomasz Plata, Warszawa, 2016
  • Konteksty. Antropologia kultury. Etnografia. Sztuka, Zbiegną się wszystkie świata strony, 2016 rok LXX, nr 2 (313)
  • Busan Biennale 2016 – Project 2, Hybridizing Earth Discussing Multitude, Busan Biennale Organising Comittee, Korea, 2016
  • The Female Body in the Looking-Glass: Contemporary Art, Aesthetics and Genderland, Basia Sliwinska, I.B. Tauris, London, 2016
  • Transnational Embodied Belonging Within ‘Edge Habitats’, Basia Sliwinska, Third Text, Volume 29, 2015 – Issue 4-5, Trans-figurations: Transnational Perspectives on Domestic Spaces, Pages 287-309
  • Medycyna w sztuce, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków, 2016
  • Pamięć, wybór, tożsamość. Szkice o mieście, Redakcja naukowa: Krzysztof Broński, Robert Kusek, Joanna Sanetra-Szeliga, Sztuka dla każdego? O sztuce publicznej w przestrzeni miasta, Monika Rydiger, str. 111- 129, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2016
  • Sztuka dla każdego? O sztuce publicznej w przestrzeni miasta, Monika Rydiger, HERITO, Miasto jako dzieło sztuki, Nr 22-23, str. 112-129
  • Stosunki pracy. Z międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej, Muzeum Współczesnego Wrocław, Wrocław, 2016, publikacja towarzysząca wystawie
  • Radical Space: Exploring Politics and Practice, Edited by Debra Benita Shaw and Maggie Humm, Rowman & Littlefield International, London, 2016
  • The Wall. Art Face to Face With Borders, Fundacja Imago Mundi Foundation we współpracy z CSW Kronika i Careof DOCVA w Mediolanie, 2016, pubblikacja towarzysząca wystawie The Wall w Careof DOCVA w Mediolanie
  • Parkowanie 2007-2016. Historia różnych zderzeń, Stowarzyszenie A KuKu Sztuka, Gdańsk 2016

2015

2014

  • Postęp i higiena, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014
  • RO/ZŁĄCZENIA, Wrocław/Istanbul 2014
  • Book Review: Joanna Rajkowska, Where the Beast Is Buried, Journal of Visual Culture August 2014 13: 241-243
  • Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa 2014
  • Regenerate Art, Kunstverein München, Monachium 2014
  • David Crowley, recenzja  „Where the Beast is Buried”, Frieze, NO 163 May 2014
  • Awangarda transformatywna: Manifest Terażniejszości Krzysztofa Wodiczki, Szum nr 6, Suplement, Warszawa 2014 (rysunki Joanny Rajkowskiej)

2013

  • A Tourist in Other People’s Reality, Mnemoscape Publishing, London 2013
  • Critical Mass, Exhibition catalogue, St. Petersburg 2013
  • Na Zachętę do Muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, MS Muzeum Sztuki, Łódź 2013

2012

  • Joanna Rajkowska catalogue, Żak-Branicka, 2012
  • Partyzantka miejska. Sebastian Cichocki rozmawia z Joanną Rajkowską, Przekrój 09.2012
  • Berlin Biennale Zeitung, Act for Art. Forget Fear, Berlin 2012
  • London 2012 Frieze Art Fair, London 2012
  • Copenhagen Art Festival, Communities, Copenhagen 2012
  • Kontener Art, Intermedia UAP Poznań, Poznań 2012

2011

  • Zeitgenössische Künstler aus Polen, Steidl/Positionen 4
  • Psy z Üskudar, Fundacja Sztuk Wizualnych, Galeria ZPAF i Ska, Kraków 2011
  • POLISH! Contemporary Art From Poland, ZAK | BRANICKA Foundation, Hatje Cantz, Ostfildern, 2011
  • Nowa Krytyka, Czasopismo filozoficzne, 26/27, Postkolonializm, Szczecin 2011
  • Monument kodaniku algatuse korras, Rael Artel, Maja, Estonian Architectural Review, 2-2011 (68), Talin, Estonia
  • 1989 THE END OF HISTORY OR THE BEGINNING OF THE FUTURE? 1989 DAS ENDE DER GESCHICHTE ODER DER ANFANG DER ZUKUNFT? Austrian Cultural Forum, New York, 2011
  • Wrogościnność. Podejmowanie obcych, Muzeum Sztuki, Łódź, 2011
  • ARTificial – Sztuczna przestrzeń sztuki, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2011
  • Joanna Rajkowska, Walter Benjamin in Konya, Żak Branicka 2011
  • Liberated Energy, red. Joanna Baranowska, Paweł Sztarbowski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
  • My City. Canakkale Istanbul Konya Mardin Trabzon Berlin Dortmund Helsinki London Vienna Warsaw, Ed. Özge Acikkol & Secil Yersel, Istanbul 2011
  • PARADE – PUBLIC MODES OF ASSEMBLY AND FORMS OF ADDRESS, CCW, Camberwell, Chelsea, Wimbledon, Critical Practice, London 2011

2010

  • Joanna Rajkowska, Przemoc obrazów. Ty Żydu! Ty Arabie! Wizualny język nienawiści. Krytyka Polityczna, prze-moc, 22/2010
  • Joanna Rajkowska, Under the Palm tree, Public Preparation 2, Contemporary Nationalism and Critical Art Practices is a selective documentation of the Public Preparation Practices in 2008-2010
  • Excerpts From Artist’s Talk, Joanna Rajkowska’s Airways, Let’s Talk About Nationalism! Between Ideology and Identity, 2010 Airi Triisberg, Let’s Refuse to Be What We Are (Supposed to Be)!, Estonian Art, 2010
  • Romuald Demidenko, Joanna Rajkowska, Inność zadomowiona, KMAG, październik 2010
  • Dorota Jarecka, Turcja wzięła artystów, Gazeta Wyborcza, 03.11.2010
  • Marcin Krasny, Między słowami, Wprost, 25.10.2010
  • Early Years. Museum of Modern Art in Warsaw is searching for its founding myth, KW Institute of Contemporary Art, Berlin, 2010
  • Peryskop. Joanna Rajkowska w ISW, Aleksandra Jach, Obieg, 20.02.2010
  • Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki ‚Sztuka w przestrzeni publicznej’, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa-Łódź, 2010
  • Let’s Talk About Nationalism. Between Ideology and Identity, Kumu Art Museum, 2010

2009

  • Joanna Rajkowska, Dotleniacz, Obieg, 1-2 (75-76) 2009
  • Building my own ‚minaret’, Joanna Rajkowska, The Guardian, 19.12.2009
  • Milczenie Joanny Rajkowskiej, Dominik Kuryłek, Obieg, 19.09.2009
  • Raster, Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, Wydawnictwo 40000 Malarzy, Warszawa 2009
  • Wybrańcy, kuratorki: Galit Eilat & Aneta Szyłak, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2009
  • C.H.O.S.E.N., curators: Galit Eilat & Aneta Szyłak, Wyspa Institute of Art, Gdańsk 2009
  • Znikanie. Istrukcja Obsługi, red. Katarzyna Chmielewska, Mateusz Kwaterko, Kuba Szreder, Bogna Świątkowska, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2009
  • Disappearing. A User’s Manual, ed. Katarzyna Chmielewska, Mateusz Kwaterko, Kuba Szreder, Bogna Świątkowska, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2009
  • Przebudzenie – reaktywacja [miasto Świecie – nowe spojrzenie], OKSiR, Świecie 2009
  • Sztuka w przestrzeni publicznej: głos artystki, rozmowa: Joanna Erbel; Kierunek kultura red. Wojciech Kłosowski, Mazowieckie Centrum kultury i Sztuki, Warszawa 2009
  • Energy Class:B, Moreau Baths Galery, Belfast, May 2009, Izabela Kopania
  • Kto się boi minaretu? Przemysław Wielgosz, Le Monde diplomatiquee
  • Gaza – Izrael, tu nie ma neutralnych, Joanna Rajkowska, Gazeta Wyborcza, 31.01-01.02.2009
  • Prezes Fundacji Malta broni minaretu, Michał Merczyński, Gazeta Wyborcza, 02.07.2009
  • Poznań potrzebuje minaretu Joanny Rajkowskiej, Tomasz Lisiecki, Gazeta Wyborcza, 06.07.2009
  • SARP: Nie krytykujemy minaretu Rajkowskiej, Michał Wybieralski, Gazeta Wyborcza, 16.07.2009
  • Windows Upon Oceans, Dystopijne Rzeczywistości / Idylliczne Łąki – 8. Bałtyckie Biennale Sztuki Współczesnej, red. Marlena Chybowska – Butler, Magalena Lewoc, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2009
  • Windows Upon Oceans, Dystopian Realms / Idyllic Meadows – 8th Baltic Contemporary Art Biennial, The National Museum in Szczecin, Szczecin 2009

2008

  • Blog z Palestyny – fragmenty, Joanna Rajkowska + Ilustracje, Opcje nr 4 (73) 12/2008
  • Warszawa daje olbrzymie możliwości do działania, rozmowa: Bartosz Bator, Dziennik, 29.12.2008
  • Przewodnik Kolekcjonera Sztuki Najnowszej, Fundacja Bęc Zmiana, Korporacja Ha!art, Kraków – Warszawa 2008
  • Contemporary Art From Poland. The Reader, Obieg, 79-80/2008
  • Punkty odniesienia. Kolekcja zbiorów sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie 2008
  • Points of Reference. Collection of the Foundation for Contemporary Art of the National, Museum in Warsaw, National Museum in Warsaw 2008
  • Mediations Biennale Poznań 2008, Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki, Poznań 2008
  • Mediations Biennale Poznań 2008, Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki, Poznań 2008
  • Rzeczywistość milionpostaciowa, Magdalena Pustoła, Piktogram. talking pictures magazine #08 2008
  • Historia na wolności – niezapomniane gesty leczenia pamięci, Katarzyna Bojarska, Kresy. Kwartalnik Literacki, nr 75 03/2008
  • Phoenix Warszawiensis, Jakub Dąbrowski, Arteon, 01/2008
  • Szkodliwy nadmiar tlenu, Jakub Dąbrowski, Arteon, 06/2008
  • Camping, Sebastian Cichocki, Ultramaryna, 11/2008
  • Linie lotnicze Rajkowskiej, Notes.na.6.tygodni, No 48 11/2008
  • Jestem artystką lokalną, Piotr Sarzyński, Polityka,18.02.2008
  • Laureaci Paszportów Polityki 2007, Zdzisław Pietrasik, Polityka, 08.01.2008
  • Joanna Rajkowska nominowana w kategorii człowiek roku, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 11.01.2008
  • Iluzjo trwaj! – rozmowa z Joanną Rajkowską, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna,18.01.2008
  • Spluwaczka na pl. Konstytucji, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 22.07.2008
  • Co będzie z placem Grzybowskim, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna,23.09.2008
  • Oczko wodne zamiast dotleniacza na pl. Grzybowskim, Grzegorz Miecznikowski, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 24.09.2008
  • Jest szansa na dotleniacz, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 25.09.2008
  • Teatr w strefie wojny na początek festiwalu Warszawa Centralna, Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza, 02.10.2008
  • Zwycięstwo Dotleniacza nad pomnikiem historii, Izabela Kraj, Życie Warszawy, 28.11.2008
  • PiS naucza i demaskuje, Jan Fusiecki, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 28.11.2008
  • Mieszkańcy pl.Grzybowskiego wolą Dotleniacz Rajkowskiej, Jakub Jałowiczor , Polska The Times, 28.11.2008
  • Świetnie, macie w Palestynie camping! rozmawiał: Łukasz Kałębasiak, Gazeta Wyborcza Katowice, 02.12.2008
  • Jedna palma, a ile zamieszania, Artur Łukasiewicz, Gazeta Wyborcza Zielona Góra, 03.12.2008
  • O ZONE – Unorte des Wandels, Heinz WeiBflog, Dresdner Neuste Nachrichten, 12.12.2008

2007

  • A MOMENTARY LAPSE OF REASON, Oxygenating critical practices in Poland, Magdalena Pustoła, MA Dissertation, Department of Visual Cultures Goldsmiths College, London 2007
  • Estetyka jako polityka, Jacques Ranciére, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007
  • Living Gender after Communism, edited by Janet Elise Johnson and Jean C. Robinson, Indiana University Press 2007
  • Odwrócona luneta, rozmowa: Ignacy Strączek, (op. cit.,) 4 (37)2007
  • Coś tu jest nie tak, rozmowa: Bogna Świątkowska, Notes.na.6.tygodni nr 35, 09/2007
  • Miejsce dotlenione, Jarosław Trybuś, Architektura i Biznes, 11/2007
  • Rozmowa z Joanną Rajkowską , Piotr Paziński, Midrasz 11/2007
  • Warsaw. Tomasz Fudala. Artforum, 12/2007
  • Czy palma jest polityczna? Zdzisław Pietrasik, Polityka nr 22, 02.06.2007
  • Sztuka oddychania, Piotr Sarzyński, Polityka nr 32/33, 11.08 2007
  • Palma mnie przerosła, Dorota Jarecka, Gazeta Wyborcza, Wysokie Obcasy, 15.09.2007
  • Ani krztyny szaleństwa, rozmowa: Małgorzata Subotić, Rzeczpospolita, Piąta Aleja nr 9 wrzesień 2007
  • Uwaga, uwaga! Warszawie znowu odbija palma!, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 04.07.2007
  • Dzień nad warszawskim tlenowym fast foodem, Izabela Szymańska,Gazeta Wyborcza Stołeczna, 22.08.2007
  • Inauguracja Dotlaniacza, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 24.08.2007
  • Dotleniacz dla wszystkich, Kasha Bittner, Gazeta Wyborcza, 16.08.2007
  • Wolą staw od pomników na placu Grzybowskim, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 20.07.2007

2006

  • Drżące ciala. Rozmowy z artystami, Artur Żmijewski, Kraków, Bytom 2006
  • IMHIBITION, redakcja: Roman Dziadkiewicz i Ewa Małgorzata Tatar, Muzeum Narodowe w Krakowie 2006
  • IMHIBITION, edited by Roman Dziadkiewicz and Ewa Małgorzata Tatar, National Museum in Kraków 2006
  • Arsenał sztuki. Galeria Arsenał w Białymstoku i jej Kolekcja II, Kamil Kopania, Polskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Białystok 2006
  • XII BIENNALE DONNA, PASSAGGI A SUD EST, Ferrara Palazzo Massari PAC 19 marzo-14 maggio 2006
  • W samym centrum uwagi, część 9, Magdalena Pustoła, 18.07-27.08.2006, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
  • At the Very Centre of Attention, part 9, 18.07-27.08.2006, Center for Contemporary Art Zamek Ujazdowski
  • W stronę Innego. Obserwacje i interwencje, redakcja: Stanislaw Ruksza, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice 2006
  • Towards the Other. Observations and Interventions, edited by Stanisław Ruksza, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice 2006
  • Miłość i demokracja, Paweł Leszkowicz, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”
  • Love and democracy, Pawel Leszkowicz, „Laznia” Center for Contemporary Art
  • Wypić grzańca. Muzeum Narodowe w Krakowie rozpoczęło projekt „Przewodnik”. Gazeta Krakowska, Kultura, 7-8.01.2006
  • Żeby coś się stało, Dorota Jarecka, Gazeta Wyborcza 18.07.2006
  • Krzaczor pamięci oplata zamek. Wystawa Joanny Rajkowskiej w CSW, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 18.07.2006
  • Är Umea i behov av en vulkan? Andreas Sjögren, Västerbottens-Kuriren, 29.11.2006

2005

  • Sztuka w Polsce 1945-2005, Anda Rottenberg, Stentor Warszawa 2005
  • EGOCENTRYCZNE NIEMORALNE PRZESTRZAŁE. Współczesne wizerunki artystów, Bożena Czubak, Zachęta 2005
  • Sense in Place. Site-ations International. Europe 2005/6. Site-ations International 2005
  • Art Poznań 2005. Targi sztuki, Fundacja Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu 2005
  • Art Fair Poznań 2005, Fundacja Akademii Sztuk pięknych w Poznaniu 2005
  • Sztuka przyjazna ludziom, Dorota Jarecka, Gazeta Wyborcza Kultura 23.01.2005

2004

  • Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek. Agata Jakubowska, UNIVERSITAS, Kraków 2004
  • Memories du temps de l`immhturité, Exposition au Passage Retz du 25 juin au 2 septembre 2004
  • Palma własna, czyli phoenix w warszawie, Dominika Dzido, Autoportret nr 7 – Ogrody, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2004
  • ???? ????HT????, K??? 2004
  • BUSAN BIENNALE 2004. (The Busan Biennale Organizing Committee)
  • CONTINENTAL BREAKFAST BELGRADE, 45th October Art Salon, 10.09.-31.10.2004 Belgrade Cultural Centre
  • Photographie. Au-delá des clichés, Alain Sayag, La salson polonaise, BeauxArts magazine 2004
  • Tylko miłość, Tomasz Fudala, SEKCJA magazyn artystyczny nr 12 05-06.2004
  • Jestem nieartystyczna, rozmawialy: Dorota Szaroszyk i Katarzyna Ferworn-Horawa, Dobre Wnętrze nr 08/2004
  • Artysta do wynajęcia, Anda Rottenberg, Dobre Wnętrze nr 08/2004
  • Joanna Rajkowska za ladą bufetu Smaczek w Szpitalu Wolskim, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 22.03.2004

2003

  • Biały mazur, redakcja: Anda Rottenberg, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 2003
  • Biały mazur, edited by Anda Rottenberg, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 2003
  • Sztuka w mieście, Zewnętrza Galeria AMS, red. Marek Krajewski, AMS SA 2003
  • Topos polonicus, Anda Rottenberg, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 2003

2002

  • OPEN HOUSE, Casino Luxemburg 2002
  • POLACOS. El nou art de Polonia, Instytut Adama Mickiewicza. Centre de Cooperació Cultural Internacional 2002
  • Kobieta na sprzedaż, Kamila Wilczyńska, Gazeta Wyborcza Zielona Góra, 10.03.2002
  • Rozmowa z Joanną Rajkowską, autorką projektu „Pozdrownia z Alej Jerozolimskich”, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 20.10.2002

2001

  • Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Redakcja:Grzegorz Borkowski, Adam Mazur i Monika Branicka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 2001
  • New phenomena in polish art after 2000, edited by: Grzegorz Borkowski, Adam Mazur i Monika Branicka, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, 2001
  • Ostatnia kobieta. IX Festiwal Inner Spaces. Centrum Sztuki Współczesnej Inner Spaces, Poznań, 2001
  • The last woman. IX Festiwal Innes Spaces. Centrum Sztuki Współczesnej Inner Spaces, Poznań, 2001
  • Bocconcini di Donna Surgelati, Sergio Rispoli, Frigidaire giugno/lugio 2001
  • Polnische Positionen, Helmut Kronthaler, Kunstzeitung nr 53, 01.2001
  • Dwuwymiarowy projekt Joanny Rajkowskiej, Marcin Lachowski, Znak nr 2 2001
  • Przyniosę ci widelczyk, Agata Jakubowska, Czas Kultury nr 4 2001
  • De polska spökena vaknade upp i mig, Marika Wachtmeister, Femina nr 6 juni 2001
  • Błędne koło, Piotr Bernatowicz, Arteon 11/2001
  • Stereotyp sztuki kobiecej, Michał Haake, Arteon 11/2001
  • To nie będzie reality show, rozmawiała: Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 25.07.2001
  • Wielkie spanie, rozmawiała: Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 03.09.2001

2000

  • na wolności/w końcu. Sztuka polska po 1989 roku, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Muzeum Narodowe w Warszawie, artyści i autorzy, 2000
  • in freiheit/ endlich. Polnische Kunst nach 1989. Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Nationalmuseum Warschau, die Künstler und die Autoren, 2000
  • Okno w mózgu, rozmowa: Tomasz Targosz, Przekrój nr 34 08/2000
  • Joanna Rajkowska. Hormony na sprzedaż,. Łukasz Gorczyca, Machina 5/2000
  • Narodowy Tramwaj, Joanna Rajkowska, AKTIVIST nr8. Warszawa 24.11-08.12.2000
  • Język produktu, Agnieszka Kowalska, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 27.06.2000
  • Entspannt mit einem Bier auf dem Sofa, Christoph Schütte, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 06.10.2000
  • Ein Shop, der keiner ist, und ausgestopfte Vögel, Baden Tagblatt nr 263, 14.11.2000

1999

  • 3rd Biennal Prague, Young Artists from Central Europe, City gallery Prague 1999
  • 3rd Biennal Prague, Young Artists from Central Europe, City gallery Prague 1999
  • Co boli Joannę Rajkowską? Roman Maciuszkiewicz, EXIT Nowa sztuka w Polsce. No. 2 (38)1999
  • What Ails Joanna Rajkowska? Roman Maciuszkiewicz, EXIT The new art in Poland. No. 2 (38)1999

1998

  • MENU OF DESIRES. BUNKIER SZTUKI Galeria Sztuki Współczesnej
  • MENU OF DESIRES. The BUNKIER SZTUKI Contemporary Art Gallery 1998
  • NOWE PRZESTRZENIE SZTUKI – INSTALACJE Lat 90-tych. Galeria Biała, Lublin 1998
  • W Tym Szczególnym Momencie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 22.06-13.09.1998
  • At The Time Of Writing, The Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warszaw 22.06-13.09.1998
  • Sen regresywny, Stach Szabłowski, EXIT. Nowa sztuka w Polsce, No.2 (34)1998
  • A Regressive Dream. Stach Szabłowski, EXIT New art in Poland, No.2 (34)1998
  • Menu of Desires, Tomasz Zieja, Przekrój nr17/2757 04/1998

1997

  • Przypadłości. Nauka o chorobach wewnętrznych, Leszek Kania, EXIT Nowa sztuka w Polsce No. 1 (29)1997
  • Afflictions. Science of Internal Illnesses, Leszek Kania, EXIT. New art in Poland, No.1 (29)1997

1996

  • Art in Poland: New Directions, Carol Zemel and Maria Hussakowska-Szyszko, Univarsity at Buffalo Art Gallery/ Research Center in Art + Culture, 11.04-31.05.1996
  • 8 Zeichner aus Polen, Zeichner 5, Dr. Alexander von Knorre, Das Emschertal-Museum 1996
  • SENSITIVE. Galeria Arsenał Białystok 1996
  • Mađran Bajić, Joanna Rajkowska, Solvay, Blok A/D, L`atelier 14.09-26.10.1996

1995

  • MIEJSCA, NIE MIEJSCA. Młoda Rzeżba Polska. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Muzeum Rzeźby Współczesnej. OROŃSKO 1995
  • Unter einem Dach. Polnische Galerien zu Gast im Podewil. 14-21 oktober 1995. Podewil

1994

  • Joanna Rajkowska PŁYNY, Zderzak Kraków 1994

1992

  • BARBAKAN `92. Štátna galéria v Banskiej Bystrici. Jun-september 1992 Banská Bystrica
  • HORN `92. Diese Publikation enstand in Rahmen des Aufenthaltes der 24 genannten Künstlerinen und Künstler. Horn 1992
Zamknij